خانه » سلامت » طب سنتی و داروهای گیاهی » باید و نبایدهای غذایی ماه رمضان در طب سنتی
باید و نبایدهای غذایی ماه رمضان در طب سنتی
باید و نبایدهای غذایی ماه رمضان در طب سنتی

باید و نبایدهای غذایی ماه رمضان در طب سنتی

باید و نبایدهای غذایی ماه رمضان در طب سنتی

چندی پیش در مورد توصیه‌های طب سنتی برای گرم مزاج‌ها در ماه رمضان مطلبی را آورده بودیم؛ حالا نوبتی هم که باشد، نوبت سردمزاجان است.سردمزاجان هم مانند گرم‌مزاجان دو دسته هستند؛ افراد با مزاج سرد و خشک و افراد با مزاج سرد و تر.در این مطلب ابتدا به معرفی خصوصیات این افراد پرداخته شده و در ادامه‌ی خصوصیات آمده شده، توصیه‌های غذایی مفید برای آن‌ها ذکر شده است. با ما همراه باشید…

خصوصیات افرادی با مزاج‌های سرد و خشک (احساساتی‌ها)
صاحبان این مزاج را که گاه بسیار چاق و گاه بسیار لاغر می‌شوند سوداوی مزاج می‌گویند. اشتهای نامرتب و ریزه‌خواری دائم و به‌اصطلاح نوک زدن به غذا دارند. این افراد بسیار رویایی و زودرنج و عاشق‌پیشه هستند و گاه نفرت جای عشق را به‌سرعت می‌گیرد. پوستشان خشک و حساس است و انسداد عروقی در آن‌ها بیشتر از دیگر مزاج‌ها است.به روزه‌دارانی که دارای مزاج سرد و خشک هستند توصیه می‌شود از مصرف مواد خشک به‌صورت افراطی اجتناب کنند؛ مانند روزه‌داران صاحب مزاج گرم و خشک از خشکبارها کمتر استفاده کنند و مصلحات مربوطه را بکار برند با این تفاوت که مصلحات باید دارای مزاج گرم و تر باشد. مثلاً شربت‌های لعاب‌دار با مزاج گرم مانند شربت سکنجبین عسلی، شربت اسطوخودوس و نعناع و شربت بالنگو و کمپوت بالنگ و سیب و گلابی بخورند.

غذاهایی که توصیه می‌شود
غذاهایی مانند خورشت اردک و غاز و گوشت گوساله بسیار جوان با دارچین و خواباندن آن در زنجبیل و زیره و پیاز و کمی نمک، پرندگان شکاری چاق، گوشت گوسفند، خوراک میگو، غذاهای سنتی مانند شیر برنج عسلی، حریره بادام، شله‌زرد زعفرانی یا دارچینی و امثال برای این افراد مفید است.

میوه و سبزی‌های مفید
میوه‌های گرم مانند خربزه، انگور، آناناس، انجیر سفید و قرمز، توت سفید و سبزیجات گرم مانند مرزه، تلخون، تره، ریحان سبز و بنفش، پیازچه، شوید، شاهی و برگ و ساقه لطیف کرفس و کنگر به‌صورت خام و پخته مصرف شود.دم‌نوش‌های مفید برای این گروه عبارت‌اند از: گاوزبان، بابونه، گزنه، اسطوخودوس، نعناع و پونه و امثال آن با عسل یا شیرینی‌های دیگر.افراد با مزاج سرد و تر بهتر است غذاهای گرم مانند عسل، انجیر، مویز، کشمش و.. مصرف کنند که توان آن‌ها را برای روزه‌داری افزایش می‌دهد

خصوصیات افرادی با مزاج‌های سرد و تر (پرخواب‌ها)
اکثر صاحبان این مزاج که گرایش به چاقی بسیار دارند بلغمی‌مزاج نام دارند که نوع چاقی‌هایشان با افزایش چربی‌های اضافی در بدن است؛ اطراف شکم و پهلوها و باسن و ران‌ها چربی زیاد جمع می‌شود. تنبل و پرخواب و کم‌تحرک هستند. گوشت تنشان شل و لخت است. سرعت انتقال مفاهیم در مغزشان کم است و فراموشی دارند و حرکاتشان آرام است. از گرما خوششان می‌آید و از سرما گریزانند.صاحبان مزاج سرد و تر نیز از ماه مبارک رمضان بهره‌های فراوانی خواهند برد به خصوص اگر به توصیه‌های آن عمل کنند. از خواب زیاد بپرهیزند و اگر زیاد بخوابند دچار کندی ذهن و نسیان می‌شوند. مانند مزاج‌های گرم و تر، ساعتی از نیمه‌شب را برای عبادت یا مطالعه از رختخواب برخیزند. خواب روز برایشان مفید نیست مگر خواب ظهر که آن‌هم بیشتر از نیم ساعت تا یک ساعت نشود. (خواب قیلوله)این افراد بعد از سحری سعی کنند نخوابند و اگر خوابیدند بین سحری و خواب حداقل یک تا ۱.۵ ساعت فاصله دهند. خواب طولانی بعد از سحری برایشان خوب نیست. حجم غذاها را کاهش دهند و کمترین مصرف غذایی ممکن را داشته باشند از غذاهای خشک و کم‌حجم بیشتر استفاده کنند؛ مصرف انواع خشکبارها مانند پسته، بادام، فندق، بادام‌هندی و امثال آن مفید است.

میوه و سبزی‌های مفید
این افراد از میوه‌ها و سبزی‌های دارای طبیعت گرم بخصوص گرم و خشک بیشتر استفاده کنند آن‌هم میوه‌هایی که به گرمی گرایش دارند مانند خرما، گردوی تازه یا خشک، انجیر، سیب، زالزالک، انگور و خربزه بیشتر بخورند.

غذاهای مفید برای این گروه
غذاهایی مانند کباب کبک و بلدرچین و گنجشک و کبوتر، کباب گوشت شتر و خورشت‌های این گوشت‌ها با افزودن کمک غذاهایی مانند غوره، ریواس، رب انار، گداخته (شامل: گردو، بادام، فندق، پسته و امثال آن کمی بوداده شده و نیم‌کوب یا پودر شده و با عسل شیرین شده آماده خوردن بر سر سفره افطاری است)، مثلاً فسنجان به دلیل گردو و رب انار با یکی از گوشت‌های فوق مناسب است.

در نهایت این که
افراد با مزاج گرم و خشک با مصرف غذای کم نیز قادر به روزه‌داری هستند ولی افراد با مزاج سرد و تر که بلغم بر بدن غلبه دارد با مصرف غذای کم ضعف بر بدن غلبه کرده و زود گرسنه می‌شوند.افراد با مزاج سرد و تر بهتر است غذاهای گرم مانند عسل، انجیر، مویز، کشمش و.. مصرف کنند که توان آن‌ها را برای روزه‌داری افزایش می‌دهد.

باید و نبایدهای غذایی ماه رمضان در طب سنتی

منبع: نیک صالحی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*